Miksi olen opiskellut koko elämäni?
Siitä, kun seitsemän vuotiaana aloitin koulun, olen
oikeastaan aina opiskellut jotain. Työelämässä ollessani on muutamia vuosia,
etten ole suorittanut avoimessa yliopistossa mitään, mutta sillonkin olen
käynyt ammattiini liittyvässä koulutuksessa.
Jo lukiossa otin maksimi määrän kursseja ja
maisterintutkintooni sisältyy 244 opintoviikkoa, kun 180 olisi pitänyt olla.
Valmistumisen jälkeen ole opiskellut avoimessa teologiaa, markkinointia,
uskontotiedettä, erityispedagogiikkaa, filosofiaa ja oikeustiedettä,
muistaakseni. Opiskelu on ollut enemmän harrastus kuin päämäärä tietoista.
Joskus olen miettinyt mitä kaikkea olisin saanut aikaan, jos olisin opiskellut
järkevästi ja johdonmukaisesti. Tosin intuitio ja intohimo ovat varmaankin ne
eväät, joilla olen jaksanut aina innostua uusista opiskeltavista asioista.
Teologian olen suorittanut saadakseni uskonnon opettajan pätevyyden. Kun
aloitin syksyllä 2016 toisen maisterin tutkinnon, oli taas hirveä halu
opiskella kaikkea mahdollista ja olen joutunut pidättelemään itseäni, etteivät
opinnot hajoa liikaa.
Miksi sitten olen nähnyt tämän vaivan? Olen aina ollut
utelias ja tiedonjanoinen. Mallia olen saanut erityisesti omalta isältä, joka
on seurannut ajankohtaisia asioita aktiivisesti ja lukenut. Tosin aikuisena
kaunokirjallisuuden lukeminen on jäänyt vähemmälle. Nykyään kuuntelen enemmän
äänikirjoja kuin luen niitä. Tosin luen tenttikirjoja päivät, joten
vapaa-ajalla ei ihan ensimmäisenä ole mielessä lukeminen. Lapsuudesta muistan,
kun katsoimme isän kanssa luontodokumentteja ja Silkkitien historiasta kertovaa
sarjaa. Luin lapsena todella paljon, mutta en ikinä ns. tyttökirjoja, ja aloin
jo varhain lukemaan kotiimme tullutta Hesaria. Sain myös hoitaa itse omia
asioitani. Aikuisena en voisi kuvitellakaan, että joku muu hoitaisi auton
huollot, asuntoon tai rahaan liittyvät asiat. Kun alan tekemään jotain, haluan
aina ymmärtää mistä on kyse. Kyselen paljon ja usein tyhmiä kysymyksiä.
Koulusta en muista pidinkö siitä erityisemmin vai en,
mutta sen muistan, että halusin oppia. Kaikki aineet eivät kiinnostaneet yhtä
paljon. Äidinkieli oli inhokki ja muutenkaan en erityisemmin pitänyt kielistä,
vaikka ne ovat tärkeitä oppiaineita. Vajavaisen kielitaitoni olenkin pääasiassa
oppinut muualla kuin koulussa. Pidin peruskoulussa matematiikasta, mutta lukion
pitkä matikka tappoi kiinnostuksen luonnontieteisiin. Reaaliaineita rakastin ja
niiden opiskeleminen oli minulle aina helppoa. Jo lapsuudessa hankitut
yleistiedot tietysti helpottivat. Erityinen rakkaus minulla on ollut
karttoihin.
Nautin itseni haastamisesta. Nautin myös siitä, kun
saan testata taitojani tenteissä. Vaikka lukeminen on usein puuduttavaa ja
tylsääkin, niin siitä huolimatta kirjastossa kirjojen kanssa kyhjöttäessä olen
oman mukavuusalueeni ytimessä. Saan tyydytystä siitä, että ympärilläni oleva
pirstaleinen maailma jäsentyy hankkimani tiedon kautta. Olen jonkinasteinen
kontrollifriikki ja tieto auttaa minua pitämään ympärilläni tapahtuvat asiat
järjestyksessä. Toinen mikä piiskaa minua on kunnianhimo, halu pärjätä ja
osoittaa osaamista. Luulen, että jälkimmäine piirre johtuu jokseenkin ikävästä
peruskoulu- ja lukioajasta, jolloin sain kuunnella vähättelyä ihan riittämiin.
Olen aina ollut koulussa hyvä, en loistava, mutta hyvä. Lukion abivuotta
aloittaessa rinnakkaisluokalla ollut tyttö tuli kysymään minulta, että miten
olen abien joukossa, että enkö jäänytkään luokalle. Tuolloin ei vielä ollut
luokatonta lukiota. Minulla oli 8,5 keskiarvo, joten en nyt mitenkään kiikkunut
selviämisen rajamailla. Tuosta kysymyksestä on jäänyt elinikäinen piiskuri
minulle, aina kun ei jaksa tai huvita, niin kaivan lisävoimia tuolta B-luokan
neidiltä M.
Toinen koti, Alexandrian lukusali. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti